Wszystkie filtry w samochodzie spełniają istotną funkcję i są niezbędne dla prawidłowej pracy poszczególnych podzespołów. Nie inaczej jest z filtrem kabinowym, którego wymiana bywa jednak zaniedbywana. Tymczasem filtr kabinowy nie tylko przekłada na jakość powietrza w kokpicie – wpływa również m.in. na właściwe działanie klimatyzacji. Jaki filtr kabinowy wybrać i kiedy należy go wymienić?
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Podstawowym wyborem są standardowe filtry kabinowe z wkładem papierowym. Zapewniają wystarczającą skuteczność w obszarach o mniejszym zanieczyszczeniu – dobrze radzą sobie z filtrowaniem pyłu i kurzu, jak również pyłków roślinnych. W przypadku poruszania się w mocniej zanieczyszczonym otoczeniu warto postawić na filtr kabinowy z aktywnym wkładem węglowym, jak np. Filtron K 1111A, który zatrzymuje również nieprzyjemne zapachy – m.in. z rur wydechowych, a także bakterie oraz drobiny związków chemicznych. Najnowocześniejszym rozwiązaniem wskazanym dla alergików oraz osób szczególnie dbających o zdrowie i dobry klimat w kabinie samochodu, są filtry kabinowe z dodatkową warstwą polifenolu – tzw. filtry antysmogowe lub antybakteryjne, takie jak Mann-Filter FP 26 009. Zatrzymują one niemal wszystkie zanieczyszczenia, które mogą prześlizgnąć się przez warstwę papieru oraz węgla aktywnego.
Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?
Filtr kabinowy oczyszcza powietrze trafiające z otoczenia samochodu do kabiny, więc z czasem ulega zapchaniu. Co więcej, oprócz zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu, na zużycie filtra wpływa wilgoć przyczyniająca się do rozwoju grzybów i bakterii na jego powierzchni. Dlatego niezbędna jest jego regularna wymiana – podstawowa zasada mówi, że należy ją przeprowadzać co 15 000 km. lub minimum raz w roku, jeżeli przez 12 miesięcy pokonujemy samochodem mniejszy dystans.
W niektórych przypadkach zaleca się jednak wymieniać filtr nieco częściej. Jeżeli poruszamy się wyłącznie w mieście lub w mocno zanieczyszczonym otoczeniu, to rozsądnie będzie wymienić filtr co około 7500-10 000 km. Również osoby cierpiące na alergię powinny skrócić interwał wymiany filtra kabinowego do takiego dystansu – dzięki temu objawy alergii będą mniej odczuwalne podczas jazdy.
Zalecenia ekspertów mówią także o tym, że w przypadku alergików lub poruszania się w mocniej zanieczyszczonym obszarze, dobrze jest wymienić filtr dwa razy w roku. Wówczas pierwsza wymiana powinna zostać wykonana na jesień. Dzięki temu w trakcie zimy, która jest okresem szczególnie obfitującym w zanieczyszczenia unoszące się w powietrzu, nasze auto dysponuje w pełni sprawnym filtrem. Kolejną wymianę warto przeprowadzić natomiast na wiosnę. W efekcie filtr sfatygowany ciężkim sezonem zimowym zastąpimy nowym, gotowym na filtrowanie pyłków roślin obecnych w powietrzu wiosną i latem.
Po czym poznać, że filtr kabinowy jest do wymiany?
W przypadku wyjątkowo wymagających warunków pracy lub filtrów niższej jakości zużycie może nastąpić przedwcześnie. Dlatego oprócz przestrzegania interwałów wymiany, warto zwracać uwagę na objawy świadczące o zużyciu filtra: nieprzyjemny zapach z nawiewu, nadmierne parowanie szyb, nieefektywna praca wentylacji oraz klimatyzacji, a także zaostrzenie reakcji alergicznych podczas jazdy.