dpf-serwis.pl

Filtr kabinowy – jaki wybrać i kiedy należy go wymienić?

Bartosz Serwiński.

16 kwietnia 2025

Filtr kabinowy – jaki wybrać i kiedy należy go wymienić?

Wszystkie filtry w samochodzie spełniają istotną funkcję i są niezbędne dla prawidłowej pracy poszczególnych podzespołów. Nie inaczej jest z filtrem kabinowym, którego wymiana bywa jednak zaniedbywana. Tymczasem filtr kabinowy nie tylko przekłada na jakość powietrza w kokpicie – wpływa również m.in. na właściwe działanie klimatyzacji. Jaki filtr kabinowy wybrać i kiedy należy go wymienić?

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Podstawowym wyborem są standardowe filtry kabinowe z wkładem papierowym. Zapewniają wystarczającą skuteczność w obszarach o mniejszym zanieczyszczeniu – dobrze radzą sobie z filtrowaniem pyłu i kurzu, jak również pyłków roślinnych. W przypadku poruszania się w mocniej zanieczyszczonym otoczeniu warto postawić na filtr kabinowy z aktywnym wkładem węglowym, jak np. Filtron K 1111A, który zatrzymuje również nieprzyjemne zapachy – m.in. z rur wydechowych, a także bakterie oraz drobiny związków chemicznych. Najnowocześniejszym rozwiązaniem wskazanym dla alergików oraz osób szczególnie dbających o zdrowie i dobry klimat w kabinie samochodu, są filtry kabinowe z dodatkową warstwą polifenolu – tzw. filtry antysmogowe lub antybakteryjne, takie jak Mann-Filter FP 26 009. Zatrzymują one niemal wszystkie zanieczyszczenia, które mogą prześlizgnąć się przez warstwę papieru oraz węgla aktywnego.

Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze trafiające z otoczenia samochodu do kabiny, więc z czasem ulega zapchaniu. Co więcej, oprócz zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu, na zużycie filtra wpływa wilgoć przyczyniająca się do rozwoju grzybów i bakterii na jego powierzchni. Dlatego niezbędna jest jego regularna wymiana – podstawowa zasada mówi, że należy ją przeprowadzać co 15 000 km. lub minimum raz w roku, jeżeli przez 12 miesięcy pokonujemy samochodem mniejszy dystans.

W niektórych przypadkach zaleca się jednak wymieniać filtr nieco częściej. Jeżeli poruszamy się wyłącznie w mieście lub w mocno zanieczyszczonym otoczeniu, to rozsądnie będzie wymienić filtr co około 7500-10 000 km. Również osoby cierpiące na alergię powinny skrócić interwał wymiany filtra kabinowego do takiego dystansu – dzięki temu objawy alergii będą mniej odczuwalne podczas jazdy.

Zalecenia ekspertów mówią także o tym, że w przypadku alergików lub poruszania się w mocniej zanieczyszczonym obszarze, dobrze jest wymienić filtr dwa razy w roku. Wówczas pierwsza wymiana powinna zostać wykonana na jesień. Dzięki temu w trakcie zimy, która jest okresem szczególnie obfitującym w zanieczyszczenia unoszące się w powietrzu, nasze auto dysponuje w pełni sprawnym filtrem. Kolejną wymianę warto przeprowadzić natomiast na wiosnę. W efekcie filtr sfatygowany ciężkim sezonem zimowym zastąpimy nowym, gotowym na filtrowanie pyłków roślin obecnych w powietrzu wiosną i latem.

Po czym poznać, że filtr kabinowy jest do wymiany?

W przypadku wyjątkowo wymagających warunków pracy lub filtrów niższej jakości zużycie może nastąpić przedwcześnie. Dlatego oprócz przestrzegania interwałów wymiany, warto zwracać uwagę na objawy świadczące o zużyciu filtra: nieprzyjemny zapach z nawiewu, nadmierne parowanie szyb, nieefektywna praca wentylacji oraz klimatyzacji, a także zaostrzenie reakcji alergicznych podczas jazdy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Ile kosztuje czyszczenie samochodu? Sprawdź ceny i oszczędź na myciu auta
  2. Co ile kilometrów wymiana oleju? Sprawdź, jak uniknąć kosztownych awarii silnika
  3. Jak się hamuje silnikiem? Odkryj korzyści i uniknij błędów
  4. Jaka prędkość na autostradzie w Polsce? Sprawdź, by uniknąć mandatu
  5. Toyota Yaris Lewarek gdzie jest dostępny? Sprawdź lokalizacje i oferty

Oceń artykuł

Ocena: 4.88 Liczba głosów: 8
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Autor Bartosz Serwiński
Bartosz Serwiński

Od lat prowadzę profesjonalny warsztat i uczestniczę w szkoleniach dotyczących nowoczesnych technologii samochodowych. Na moim portalu piszę o problemach z filtrami DPF i innych elementach układu wydechowego. Wierzę, że regularna konserwacja i solidna wiedza to podstawa sprawnego auta.

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Filtr kabinowy – jaki wybrać i kiedy należy go wymienić?